Kisah itu kisah kita (Part 3 END)

Perjalanan balik ke pejabat hanya dipenuhi denagn celoteh dari dj muzik f.m. Kali ini Qushairi yang memandu kereta Nashila itu. Sekilas dipandangnya wajah Nashila yang menunduk itu. Punat radio di offkan. Nashila tersentak.

“sampai hati kau Shi..” perlahan. Tapi menusuk hati Nashila.

“im sorry Shai.. Tak tau nak bagitau kau macamana..”

“ kau selalu je macam tu kan. Tak penting ke aku buat kau Shi?”

“Shai..”

“jadi jugak kau dengan Johan tu ya..”

“ Johan? Nonsense..” tutur Nashila sedikit tertawa.

“ nape?”

“dah 8 tahun aku lupa nama tu Shai. Muka dia pun aku dah tak ingat..”

“maksud kau? Kan hari kau nak pindah tu aku nampak kau ngan dia. Aku tengok kau macam beriya je sedih nak tinggalkan mamat tu. Siap sarung sarung cincin lagi..”

“ha, lain kali kalau tak tau, buat cara tak tau. Aku bukan nangis nak tinggalkan dia la. Aku nangis sebab sedih nak break-up ngan dia. Cincin tu hadia dia masa kami bersama dulu. Aku nak pulangkan dia tak bagi. Dia suruh simpan buat kenangan. Apa lah kau ni Shai..”

“eh. Jadi sape pulak bakal suami kau ni?”

“Shahmin. Anak kawan abah aku. Pilihan keluarga Shai. Tak kuasa aku nak bantah..”

“tapi, takkan kau nak kahwin tanpa cinta?”

“cinta boleh hadir selepas kahwin. Bagi aku, aku tak pernah dan tak perlu merasa cinta. Yang penting hidup bahagia..”

“kau yakin kau boleh bahagia?”

“insyaAllah..”

“tapi.. janji kau?”

“janji?” Nashila tertanya sendirian.

Nashila terkejut. Sebaik sahaja pintu pejabatnya dibuka, kelihatan tunangnya sedang duduk di sofa di penjuru biliknya.

“ keluar dengan sape tadi?” soal Shahmin tanpa menoleh.

“ er, dengan kawan. Min da lama sampai?” soal Nashila tergagap.

“ Nas, Min rasa kita perlu berbincang.” Tegas suara Shahmin. Nashila menelan liur.

“Min, I can explain..”

“Nas, bukan sekali Min dengar cerita pasal Nas. Selalu. Sampai Min dah naik muak dengar. Nas tau tak?!” marah Shahmin. Egonya tercabar apabila mendengar cerita tunangannya. Apatah lagi tadi ketika dia ingin menjemput Nashila keluar, dengan mata sendiri dia melihat kemesraan tunangnya itu dengan lelaki lain. Shahmin ingin membuat kejutan, tetapi dirinya pula yang terkejut.

“ maafkan Nas,Min. Nas pernah cerita dengan Min kan pasal kawan baik Nas dari kecil? Itulah orangnya Min..”

“ so, itulah Qushairi? Hm.. tak macam kawan pun..” sinis ucapan Shahmin. Masih ragu.

“Shahmin..”

“ Min lelaki Nas. Min tau dari cara dia layan Nas. Min tak buta Nas.” Katanya lalu meninggalkan Nashila.

Hari yang dinantikan tiba. Malam itu, Nashila sedang di inaikan oleh ibunya. Setelah siap ibunya meninggalkan Nashila berdua dengan Qushairi. Fikirnya, tentu ada yang ingin dibicarakan oleh dua sahabat baik itu.

“ Shi, mungkin apa yang aku nak cakap ni dah terlewat. Tapi aku perlu luahkan sekarang. Malam ni. Esok, kau dah jadi isteri orang. Berdosa aku kalau meluahkannya selepas itu..” perlahan tutur Qushairi.

“apa dia Shai?”

“ Shi, pertemuan semula kita ni memang aku dah rancang. 6 bulan lepas, Ayah Long aku ada jemput aku makan malam kat rumahnya. Masa tu aku baru habis study. Dia tawarkan aku pekerjaan ni sebab pengurus lama dah nak pindah. Asalnya aku tak nak. Aku nak berehat dulu dan cari kau. Tapi dah takdir Allah, aku fikir ia jodoh kita Shi. Masa aku belek fail syarikat, aku ternampak gambar kau. Terus aku terima tawaran Ayah Long. Aku dah rancang semuanya dan aku nak tagih janji kau pada aku dulu..” ujar Qushairi dalam sebak yang ditahan.

“janji? Janji apa Shai?” soal Nashila hairan. Selalu benar dia mendengar Qushairi menyebut janji.

“janji kau nak kahwin ngan aku Shi..” ujar Qushairi perlahan. Pantas ingatan Nashila memutar kenangan di atas batu besar di pantai kampung mereka dulu. Memori kanak kanak yang berumur 10 tahun. Sepantas itu, air matanya mengalir.

“Shai,memang kau terlewat Shai..”

Sudah 2 tahun Nashila bergelar isteri serta suri rumah sepenuh masa kepada Shahmin. Sudah 2 tahun jugalah sepak terajang menjadi peneman hidupnya. Malahan airmatanya juga sudah kering menangisi nasibnya. Ibu bapa Nashila tidak tau akan hal ini kerana Nashila tidak mahu mereka berasa bersalah padanya.

Malam perkahwinan yang sepatutnya menjadi memori indah setiap pengantin menjadi igauan ngeri buatnya. Malam pertamanya bersulam air mata akibat tamparan sulung seorang suami kerana keengganannya memenuhi permintaan si suami yang sudah lama terasa carik egonya.

“ hah! Termenung aja! Kau dah takde kerja nak buat ke ha?!” sergah Shahmin lalu menghadiahkan tamparan buat kesekian kalinya pada Nashila. Wajah gebu putih bersih itu kini kian cengkung bertambah lebamnya.

“Min, baik kau bunuh aku saja dari kau seksa aku macam ni..” lirih suara Nashila.

Shahmin yang mendengarnya hanya mendengus. Perit hatinya mendengar suara Nashila. Insan yang pernah dan masih dicintainya. Namun egonya menghalangnya mencurahkan rasa cinta dihatinya.

“Min..” rayu Nashila lagi.. tangannya memaut kaki Shahmin.

“argh!!” pekik Shahmin sambil menarik kakinya. Nashila yang berada dipinggir tangga itu jatuh bergolek ketingkat bawah. Darah merah mengalir dari kepala dan hidungnya. Shahmin terpaku. Ibu dan ayah Nashila yang baru tiba juga terpaku. Masa seakan terhenti..

********************************************************************

3 tahun sudah berlalu. Kini Nashila bebas. Bebas dari cengkaman Shahmin. Hari ini Shahmin dibebaskan dari penjara atas tuduhan mendera.

Ombak terus menghempas pantai. Tidak kira dimana pantai itu berada, ombaknya tetap sama. Ombak Laut China Selatan tetap menggulung dan memeriahkan lautan.

Suasana di kompleks Sukan Laut W.P Labuan sunyi. Tambahan pula hari ini ialah hari bekerja. Kesunyian itulah yang dicari Nashila. 3 tahun lalu, setelah sembuh lukanya, dia mengambil keputusan untuk berhijrah ke Pulau Labuan yang indah ini. Pulau yang dikelilingi laut ini amat mententeramkan jiwanya.

Keputusan itu diambilnya kerana malu untuk berhadapan dengan insan yang selama ini dicintainya. Dan dalam diam turut mencintainya. Qushairi..

“Shai..” dalam keluhan dia menyeru nama itu.

“ ya sayang..” tiba tiba terdengar bisikan halus di belakangnya.

“Shai! Apa kau buat kat sini?”

“Shi, aku datang untuk kau..”

“dah lah Shai. Aku tak perlukan kau. Kau pergi dari sini!” bentak Nashila.

“ iye lah tu. Tadi dok la Shai.. Shai..” perli Qushairi mengajuk Nashila.

“ mana kau tahu aku kat sini?”

“ tuhan beri ilham,,”

“ Shai,dah la. Kita tak sepadan. Tak usahlah kau cari aku lagi. Lupakan lah janji kanak kanak tu..”

“aku tak kisah Shi. Janji tetap janji..”

“ Shai.. dah la..”

“aku takkan lepaskan kau lagi Nashila Zulaika..”

“terpulanglah. Keputusan aku muktamad..”

“ jangan menyesal nanti Shi..”

Kelam kabut Nashila berlari mencari wad dimana Qushairi ditempatkan. Di satu sudut wad, kelihatan keluarga Qushairi berkumpul. Hanya Puan Zainab menangis tersedu sedan. Bertambah gamat apabila dilihatnya Nashila. Di atas katil, terbaring jasad kaku bertutup selimut putih.

“aku nak.. aku nak..”

“nak apa?!”

“aku nak kahwin dengan kau boleh?”

“hm, boleh tapi kau kena jadi hensem dulu lah. Baru aku nak kahwin ngan kau. Hehe..”

Semuanya terngiang di telinga Nashila.. Janji mereka dahulu. Janji yang membawa Qushairi kesini.

“Sh..Sh..Shai..!!” jerit Nashila.

“sabar Nas..Sabar.. dah takdir tuhan..”kata ibu Qushairi,Puan Zainab.

“Mak Nab, macamana boleh jadi macam ni?” esak Nashila.

“ Que kemalangan lepas jumpa Nas semalam..”

“Shai.. ini semua salah Shi.. Shi terlewatkah Shai? Semalam Shi dah terfikir nak terima Shai. Tapi sekarang.. bangunlah Shai.. ini semua mimpi.. mimpi! Shai tak mati kan Shai.. tak kan..?” raung Nashila.

“he’ehhh.. mana tau ni..” tiba tiba suara Qushairi kedengaran. Jasad kaku itu bergerak. Pucat muka Nashila melihatnya. Terkaku dia seketika.

“betulke Shi sayang nak terima Shai?” soal Qushairi penuh mengharap. Ahli keluarganya yang lain mengulum senyum. Gimik spontan menjadi.

“ Shai!!” jerit Nashila memukul badan Qushairi..

“sakit yang,,” gedik Qushairi.

“Shai tipu Shi..” esak Nashila bermula lagi.

“ sorry.. tadi Shai ambik angin kat luar,tiba – tiba nampak Shi. Tu yang keluar idea spontan tu.. huhu.. cayalah Ummi. Boleh jadi pelakon terbaik a ummi ni..” gelak Qushairi sambil mencium pipi ibunya.

“ teruk lah Shai ni!” marah Nashila

“ manada teruk. Luka sikit je ni..”Qushairi menggedik lagi.

“hm,, jadik…” Qushairi buat muka sengih.

“eleh,, sapa nak kahwin ngan awak. Kan Shi dah kata nak kahwin ngan Shai kalau Shai ensem,ni tangan pun berbalut..” sindir Nashila tersenyum.

“ huh, eksen. Tadi dia yang meraung raung. Nak jual mahal lak. Hahaha. Bulan depan ummi dapat menantu baru la nampak gayanya..” usik Qushairi lagi.

******************************************************************

“menung apa?” soal Qushairi yang memeluk isterinya dari belakang.

“takde apa apa. Saja nak termenung..” jawab Nashila sambil tersenyum. Tahu apa yang bakal dikatakan oleh suaminya itu.

“hm,tu bengong dia dah datang lah tu.”

“hehe. Takde la bang. Saya sedang menikmati keindahan ciptaan Allah ni. Terimakasih ye bang sebab sudi tunaikan impian saya..” ucap Nashila perlahan. Lengan suaminya dipegang erat.

“sama sama kasih. Kan abang sayangkan sayang. Apa saja sayang nak abang akan cuba tunaikan. Tapi jangan nyawa abang dah la. Abang nak hidup dengan sayang. Hehe..”

“ ye lah tu. Jangan- jangan tu jugak ayat abang untuk bekas makwe abang tu.. first love la katakan..”

“huisshh,, kesitu pulak. Sayang la first love abang, dari kita zaman kanak kanak lagi. Sayang masa tu berhingus hingus lagi tau. Hehe..”

“main – main ye. Orang tanya betul betullah. Iesya tu..”

“betullah. Sebenarnya abang tak pernah pun suka kat Iesya. Abang anggap dia macam adik abang je. Abang pikat dia pun sebab budak budak lelaki kelas kita cabar abang. Lepas dia, takde pun sesiapa yang dapat mencuri hati abang ni. Sayang je la yang mampu. Pencuri!hehehe..” ujar Qushairi. Keikhlasan terpancar di raut wajahnya.

“sama lah kita. Abang tu la. Kalau bagi tau awal awal, tak la saya nak terima Johan. Kesian dia kena main ngan saya.” Usik Nashila pula.

Kedua – duanya asyik berbual sambil menikmati pemandangan indah dari atas kapal pelayaran ‘Star Cruise’ itu. Lautan gelap sunyi. Hanya langit yang meriah dengan kerlipan bintang dimalam hari.

“ ummi ngan abi ni kalau dah romantik romantik mana nak ingat kita..” sindir satu suara dibelakang pasangan itu.

“haah lah Long. Macam orang honey moon je ummi ngan abi ni.” Sahut satu suara lagi.

Seperti baru semalam mereka disatukan sedangkan sudah 15 tahun telah berlalu. Anak sulung mereka, Sharifah Qairina Nazura sudahpun berumur 14 tahun. Kembarnya Syed Qairul Nazrul kini sedang berada di kampung kerana mendalami ilmu agama dari datuknya. Si bungsu yang nakal ini pula bernama Syed Qairul Nazwan, berumur 10 tahun namun petah dan bijak menyindir seperti ummi dan abinya.

“ye lah.. dah malam ni, pergi masuk dalam kabin korang. Kang demam ummi ngan abi jugak yang susah” arah Nashila.

Qushairi tertawa. Tahu isterinya malu diusik begitu. dipandangnya wajah itu. Walaupun mereka sudah berusia, sayangnya pada isterinya itu tetap masih seperti dulu. Sama seperti ketika mereka melafazkan janji mereka dulu.

TAMAT

nukilan: Thea Mawaddah.

4 comments:

Mawe October 27, 2010 at 8:01 PM  

haha.. akhirnya... best2...

Thea Mawaddah October 27, 2010 at 8:13 PM  

terimakasih..=)

farhah tajudin November 5, 2010 at 10:50 AM  

best tiney...nges aq bca cerpen ko ni

Thea Mawaddah November 5, 2010 at 4:19 PM  

tq! hehehe,,jangan nanges2.. nnt cepat tua! hehehe..=)

Post a Comment

Islamic Calendar

bloguez.com

ilham untuk semua

selamat datang dan selamat membaca. blog ni di wujudkan khas bagi memaparkan karya karya seperti cerpen dan puisi. bagi yang berminat untuk berkongsi ilham disini, bolehla menghubungi saya di alamat email elfhyunie@gmail.com .. *utk tjuan suka suki shja. utk share idea dan pendapat bg mmperbaiki skill penulisan. no royalty.. hehehe*kredit kepada penulis akan ditulis lengkap (ats permintaan dan keizinan)..

biar pena bicara

My photo
wpL.wpKL. ilham buat semua..

~listen to my heart~

Followers

..maietah bekurapak..

*neenooneenoo*

by tiney ahmad... Powered by Blogger.