Kisah itu kisah kita (Part 2)

Nada dering ‘ruang rindu’ Letto itu mengejutkan Nashila dari angannya.

“assalamualaikum, Er,Nas sibuk Min. Haah,Nas ada meeting lepas ni. Ya, nanti kita keluar ok. Ya, Nas janji. Bye..” Nashila mengeluh. Letih menjawab panggilan Shahmin,tunangnya.

“apalah nasib aku ni,asyik nak terima orang je. Hati aku bukan cinta pun. Dah takdir aku ke?” bisik Nashila didalam hati.

Asyraf Shahmin. Anak kepada sahabat baik ayahnya. Sudah dua tahun mereka ditunangkan. Nashila hanya menerima pilihan keluarganya.

“hoi! Termenung nampak..” sergah Rina,rakan sepejabat Nashila.

“kau ni Rin. Tak reti bagi salam ke?” marah Nashila.

“ehehe,relax la. Eh, kau tak nak pergi bilik mesyuarat ke? Kan lepas ni ada majlis perkenalan ngan manager baru syarikat ni?”

“lupe. Hehe. Jom..” sengih Nashila.

Bilik mesyuarat kelihatan lengang. Masih belum ramai pegawai – pegawai syarikat yang tiba.

“ Rin,aku nak pegi toilet sat. Nak touch up sikit. Hehe..” kata Nashila lau bangun. Nashila merapikan pakaian dan wajahnya. Bibirnya disapu sedikit lip balm bagi menyerikan lagi wajahnya. Imej sebagai seorang pegawai pemasaran harus dijaga. Pandangannya tertancap pada rantai dilehernya. Rantai perak berloket huruf ‘Q’ itu masih dipakainya. Inilah hadiah dari Qushairi pada hari perpisahan mereka 8 tahun yang lalu.

“oi! Lambat la kau! Bos baru tu dah nak sampai dah..” sergah Rina. Nashila hanya mampu menggelang. Sudah letih hendak memarahi rakannya itu.

Suasana bilik mesyuarat terasa hening. Masing – masing tidak sabar menunggu kedatangan pengurus baru syarikat itu. Nashila tersentak dengan gegaran dari saku seluarnya. Dia segera keluar dari bilik mesyuarat setelah mendapati panggilan itu dari ibunya.

“fuh,hensemnya..” bisikan dari Rina itu menyambut Nashila sebaik sahaja dia kembali masuk kedalam bilik itu.

“hensem?” soal Nashila.

“haah. Kalah Salman Khan..” seloroh Rina. Nashila menoleh kearah pengurus baru tersebut. Terasa kering darahnya. Ternyata pengurus baru itu juga sedang memerhatikannya.

“ha, ni la our marketing manager yang termanis di abad ini. Diingatkan juga, tergarang di abad ini. Hehehe..” usik Dato’ Syed Iqram pada Nashila.

“Dato’”..jeling Nashila tersipu. Tetapi hatinya lebih berdebar melihat insan dihadapannya itu.

“Que, inilah Nashila Zulaika. Ha, Cik Nas, perkenalkan pengurus baru SG Corp, Syed Qushairi Armadi Syed Qabil,merangkap anak buah saya..” kata Dato’ Iqram menepuk nepuk bahu Qushairi.

“hai, selamat berkenalan..” kata Qushairi sambil mengenyitkan mata. Nashila hanya tersenyum kelat. Genggaman tangan Qushairi semakin kuat ditangannya.

“Fazlin,tolong panggilkan Cik Nas ye. Katakan saya ada hal nak dibincangkan..” arah Qushairi pada setiausahanya.

“hrm, Encik Qushairi. Ada apa yang Encik nak bincangkan ni?” soal Nashila sebaik sahaja masuk ke bilik Qushairi. Lagaknya formal,namun hatinya berdebar. Sejak 2 hari yang lalu semenjak majlis itu dia cuba melarikan diri dari Qushairi.

“kalau iyapun,duduklah dulu Cik Nas. Hm, yang Cik Nas pucat ni kenapa? Janganlah takut CIk Nas, saya ni suka makan tom yam. Makan orang tak pernah lagi. Rasanya tak kot..” sinis ucapan dari Qushairi. Nashila terkedu.

“er, ada apa hal Encik Qushairi?”

“eh, awak ni. Dari tadi dok tanya apahal apahal! Penting sangat ke awak nak tahu?”

“tapi tadi..” Nashila hairan. ‘Aku hempuk gak mamat ni kang. Memain lak’.. bisik hati Nashila.

“itu tadi..” Qushairi tersenyum sinis. Rindu benar dia pada wajah kelat gadis itu.

“Encik Qushairi..”

stop it Shi! Sampai bila kau nak berencik encik ngan aku ni?! Mana Shai kau hah?!” potong Qushairi.

“kita kat office ni Encik Qushairi..”

“ aku kawan kau kan? Kau kata kita tetap akan jadi kawan. Forever. Right?” bentak Qushairi. Sikapnya itu masih tidak berubah.

“okay. Aku minta maaf Shai..” kata Nashila meleret. Sinis sebenarnya.

“hm, that sound’s better..”

Persahabatan Nashila dan Qushairi kembali terjalin setelah lapan tahun terpisah. Ada saja bahan untuk mereka kongsikan. Keceriaan mereka kembali beremi. Seperti zaman remaja mereka.

“Hoi Shai! Lunch ni kau ikut aku eaa…”

“kemana? Kau nak belanja aku ke?”

“yelah!”

“kat mana?”

“tempat paling mahal sekali!”

“ ye la tu. Aku minta belikan nasi lemak pon berkira..” sindir Qushairi.

“Heii,walaupun pangkat aku taklah setinggi kau,aku taklah sengkek sangat sampai tak boleh nak belanja kau..” kata Nashila sambil mengetuk kepala sahabatnya itu. Mencicit dia berlari dikejar Qushairi. Nasib baiklah bilik mesyuarat ketika itu sudah lengang.

“eh, kat mana kau bawak aku ni?” soal Qushairi sebaik sahaja kereta Nashila memasuki perkarangan sebuah rumah.

“tanya pulak. Rumah aku la..” jawab Nashila sambil tersenyum. Nashila mempelawa Qushairi ke rumahnya. Ibunya Puan Suraya gembira berjumpa dengan anak bekas jirannya itu.

“amboi,segak dah anak si Zainab ni. Tak macam dulu dah.hehe..” Puan Suraya mengusik. Nashila tersengih sambil melihat ibunya yang berlalu.

“kedekut! Kata nak ajak pegi tempat termahal..” sindir Qushairi. Mengusik setelah melihat Puan Suraya berlalu berkemas selepas makan tengahari.

“ish,tempat paling mahal la ni. Tak ada tandingan tau masakan mak aku tu..”

“ye la tu. Sedap Mak Su masak. Tapi entah anak dia pandai masak ke tak..hehehe” perli Qushairi. Namun dia tahu Nashila memang pandai di dapur. Teringat zaman sekolah mereka dulu. Nashila sering membawa nasi lemak masakannya sendiri untuk Qushairi. Nashila hanya menjeling. Malas hendak berbalah.

“hm,asyiknya berbual. Que, jemputlah makan buah ni..” pelawa Puan Suraya.

“terima kasih Mak Su..”

“ha Que, bulan sebelas ni jangan tak datang kerumah. Jemput mak ayah kamu skali..” kata Puan Suraya. Nashila tertunduk. Terasa pedih ulu hatinya.

“hm,kenapa Mak Su?” soal Qushairi pula. ‘ takkan nak suruh aku masuk meminang pulak kot. Macam tahu tahu pulak mak Shi ni..hehe..’ bisik hatinya nakal.

“ni ha, Nas nak nikah bulan sebelas ni..” kata Puan Suraya. Qushairi tersentap. Tersedak dia dibuatnya.

“nikah?!”

“haah. Kamu tak tau ke Que?” soal Puan Suraya terkejut. Qusahiri tersenyum kelat. Jelingan tajam dihadiahkannya pada Nashila.

0 comments:

Post a Comment

Islamic Calendar

bloguez.com

ilham untuk semua

selamat datang dan selamat membaca. blog ni di wujudkan khas bagi memaparkan karya karya seperti cerpen dan puisi. bagi yang berminat untuk berkongsi ilham disini, bolehla menghubungi saya di alamat email elfhyunie@gmail.com .. *utk tjuan suka suki shja. utk share idea dan pendapat bg mmperbaiki skill penulisan. no royalty.. hehehe*kredit kepada penulis akan ditulis lengkap (ats permintaan dan keizinan)..

biar pena bicara

My photo
wpL.wpKL. ilham buat semua..

~listen to my heart~

Followers

..maietah bekurapak..

*neenooneenoo*

by tiney ahmad... Powered by Blogger.