Kisah itu kisah kita (Part 1)

Bukan sekadar kisah. Ianya pahatan sebuah hati..


“ Shi, apa impian kau bila besar nanti?”

“ hm.. aku nak bercuti di tengah lautan. Hehe. Sambil tu boleh tengok bintang. Kau pulak Shai?”

“aku nak.. aku nak..”

“nak apa?!”

“aku nak kahwin dengan kau boleh?”

“hm, boleh tapi kau kena jadi hensem dulu lah. Baru aku nak kahwin ngan kau. Hehe..”

“oh, ok. Tapi kau nak aku hensem macamana?”

“macam Salman Khan?”

“baik, tapi kau kena janji nak kahwin ngan aku,ok?”

“ok,aku janji. Aku akan kahwin ngan kau”.

************************************************************************

“ hoi! Ingat apa ni?” jerkah Qushairi pada teman baiknya, Nashila. Nashila hanya tersengih. Habis terbang semua ingatannya bersama Qushairi ketika mereka berumur 10 tahun dahulu. Kini mereka sudah berada ditingkatan 5. Seperti zaman sekolah dulu, mereka masih lagi sekelas.

“ ha. Sengih pulak. Kau ni kenapa Shi?” soal Qushairi lagi. Hairan.

“takde apalah. Saje je nak sengih”, balas Nashila sambil menjeling temannya itu. Masakan hendak diberitahunya. Sedangkan mereka telah menginjak remaja dan hubungan mereka masih lagi sekadar teman biasa. Biarlah dia menganggap ungkapan itu sebagai omong kosong anak – anak kecil yang masih belum kenal erti cinta yang sebenarnya.

“haah,kau kan bengong! Tu lah sengaja nak sengih kan? Hehehe..” usik Qushairi. Usikannya dibalas dengan cubitan halus pada lengannya.

“ kau ni saje je kan..” rengus Nashila. Qushairi tersenyum –senyum.

“ janganlah marah Shi. Sensetif ar kau ni. Aku tahulah minggu ni ‘kawan’ ko datang. Hehehehe”.

Nashila hanya merenggus geram. Telahan Qushairi tepat. Sungguh, Qushairi memang memahami dirinya.

Nashila termenung sambil duduk dipangkin halaman rumahnya. Surat digenggaman tangannya dibaca lagi.

Johan, rakan sebelah kelasnya itu memang gemar mengusiknya. Tapi tidak pula dia menyangka yang Johan menaruh hati padanya. Surat cinta dari Johan itu ditemuinya dalam novelnya. Patutlah Johan beria-ia hendak meminjam novel itu. Tidak jauh dari rumahnya, Qushairi sedang memerhatikan Nashila.

“minah ni dah gila ke apa. Termenung kat luar malam – malam ni’ bisik Qushairi sendiri perlahan. Dilihatnya jam sudah menunjukan jam 11.30 malam.

Tiba tiba bunyi gitar menerpa gegendang telinga Nashila. Segera dia menoleh. Dilihatnya Qushairi sedang berdiri disisinya sambil memeluk gitar.

“hei, bila pulak kau tercangak kat sini?” soal Nashila.

“ engkau tu kalau termenung tak ingat dunia. Aku punyalah hensem berdiri kat sebelah kau ni pun kau tak sedar.hehe” gelak Qushairi mengusap pipinya yang berjerawat itu. Nashila tersengih sinis.

“ hensem sangaaattt. Kau memang kan, tak boleh tengok aku bahagia sikit. Nak mencelah je kerja kau” perli Nashila.

“tahu takpe. Kau ni apasal yong teman tengok yong ni macam ade masalah aje. Mari khabarkan pada kanda.hehe..” Qushairi buat buat prihatin. Padahal dalam hatinya nak tergelak melihat wajah monyok kawan baiknya itu.

concern sangaaattt.. takde apalah. Kau kan suka kata aku ni bengong. Ni aku tengah bengong la ni. Lagi mau tanya” ujar Nashila sambil menyembunyikan surat itu di bawah pangkin.

“huh, lantak kau lah. Eh Shi, kau dah tengok dah form 4 new student tu? “

“ err,Iesya ? budak Nuriesya tu ke ?”

“hah! Dialah. Lawa siut budak tu.hehehe..”

“ hampeh! Kenapa, kau suka dia ke? “

“tak tau la Shi. Tapi, ni kat dalam ni. Ada vibration bila nampak dia”

“ kau suka lah tu” dengus Nashila.

maybe.. hehe..” sengih Qushairi. Penuh makna.

Perbualan malam itu diisi dengan cerita cintan Qushairi pada gadis pujaannya itu. Tanpa dia sedar,ada hati yang terluka.

Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia telah dua bulan berlalu. Kini tinggal hanya seminggu lagi sebelum keputusan peperiksaan diumumkan. Seperti rakan rakan yang lain, Nashila juga berdebar menanti penentu masa hadapan mereka itu.

Peristiwa malam perbualannya bersama Qushairi juga telah lama berlalu. Qushairi telahpun berjaya menambat hati Iesya. Nashila juga tidak mahu tertinggal sendiri. Dia telah menerima Johan walau tiada sekelumit perasaan cinta pun buat lelaki itu. Bagi Nashila, biarlah perasaannya sebenar disimpan jauh didalam hati.

“Shi, betulke apa yang aku dengar tentang kau dengan Johan?” soal Qushairi tiga bulan sebelum S.P.M. ketika itu mereka berada di pantai di kampung mereka. Nashila sedang duduk di atas batu besar sambil membelakangi Qushairi.

“ haah. Dah dua minggu” jawab Nashila perlahan. Malas.

“ dah dua minggu?! Dan aku baru tahu hari ni? Eh, apa punya kawan la kau ni! Kalau tak sebab aku nampak dia pegang kau tadi,agaknya sampai bila – bila pun aku takkan tau!” bentak Qushairi. Nashila tertunduk. Entah mengapa hatinya dirundung sayu mendengar bait kata itu.

im sorry. Tapi untuk apa kau tahu. Benda tu tak penting Shai”

“ tak penting?! Aku ni tak penting untuk kau ke? Aku ni kawan kau Shi. Best friend kau. Dimana letaknya aku kalau benda macamni pun aku tak tau”

“ala Shai. Relax la. Takkan sal hal remeh camni kita nak gaduh. Bunyi bodoh gila”

“Nashila Zulaika, ini bukan pasal gaduh atau remeh. Tapi ini pasal sampai hati. Kenapa kau terima Johan tak tanya aku dulu? Sampai hati kau!” bentak Qushairi lagi. Kali ini Nashila berpaling menghadap Qushairi. Wajah Qushairi merah menahan amarah.

“kenapa aku kena tanya kau?! Sedangkan masa kau tergila gilakan Iesya tu kau tak tanya aku pun!

Qushairi terdiam. Perlahan dia menuju ke arah Nashila. Berdiri dihadapan gadis itu. Ditentangnya anak mata Nashila, lalu tunduk. Pandangannya tertancap pada ukiran di batu itu. QUESHILA. Ukiran yang diukirnya 10 tahun yang lalu.

“ Shai,jawab Shai. Kenapa?” soal Nashila lagi sambil teresak – esak.

“Shi, kau betul – betul sukakan Johan?”

“kalau aku tak suka aku tak terima Shai” hakikat sebenar Nashila telan.

“macamana kau suka dia?’

“seperti kau sukakan Iesya”

“ Shi, aku.. “ kata – kata Qushairi tergantung. Tanpa memandang Nashila,dia terus berlalu. Meninggalkan Nashila tertanya – tanya.

Broomm.. Broomm..

Kedengaran bunyi motorsikal di halaman rumah Nashila. Ibunya., Puan Suraya memanggilnya. Nashila yang sedang berkemas bergegas keluar.

“Nas, ni Qushairi kat luar. Tinggalkanlah dulu kerja tu. Biar ibu sambung” panggil ibunya dari beranda.

“baik bu” ujar Nashila lalu mendapatkan Qushairi yang sedang menunggunya di beranda rumah.

“ apahal Shai? Eh, motor sape ni?” soal Nashila sambil meninjau – ninjau motorsikal itu.

“ takkan tak boleh jumpa kau kot. Ha, ni la motor aku. Hadiah dari Ayah Long aku. Kan aku ada cerita kat kau yang dia dah janji nak hadiahkan aku motor kalau aku lulus S.P.M” kata Qushairi sambil tersenyum.

“ ha, lupa pulak. Tahniah sebab dapat jadi best student. 16 A1, engkau belajar ke makan buku? Bijak pulak kau ni.hehe” ucap Nashila gembira. Menumpang bangga kejayaan sahabat baiknya itu.

“takde ar, biasa- biasa je. Ha, kau Shi,lepas ambil result terus lesap. Kau dapat berapa?”

“biasa – biasa je. Standard aku masa trial dulu jugak. Tak mcam kau pun. Apsal tak cari aku kat rumah semalam?”

“ lepas ambik tu aku keluar ngan Iesya. Dia belanja. Hehehe”

“oh..” ulas Nashila perlahan.

“oh je?,hurm. Yang korang ni nampak sibuk sangat ni kenapa?” soal Qushairi hairan melihat abang – abang Nashila yang sibuk memunggah kotak – kotak besar.

“aku.. aku lupa nak bagitau kau Shai. Lusa family aku nak pindah..”

“pindah?! Kenapa kau tak bagitau aku?”

“ni aku bagitau la ni..”

“haah,lusa nak pindah hari ni baru bagitau aku kan. Nashila Zulaika, saya ni memang tak penting buat awak kan?!” soal Qushairi sinis.

“er, maafkan saya Syed Qushairi..hehe” Nashila tersengih. Apahal mamat ni tetiba skema semacam.

“Shi! Kau main main lagi ea!” Qushairi membentak geram. Rasa hendak dipiat telinga gadis itu sekuat kuatnya.

“ala Shai,sekurang kurangnya kau tahu jugak. Lagipun Malaysia ni kecik. Mesti jumpa balik punyalah”

“kau memang sampai hati kan Shi?”

“jangan kata macam tu. Kita tetap kawan. Aku takkan lupakan kau”

“ habis tu, janji kau dulu macamana Shi?”

“janji apa Shai?”

Halaman rumah Nashila dipenuhi sanak jiran tetangga. Rakan rakan sekolah Nashila turut ada. Tugas ayah dan ibu Nashila sebagai guru sememangnya memerlukan perpindahan. Kali ini ayahnya ditugaskan sebagai pengetua di sebuah sekolah di daerah lain. Ibunya harus menurut. Sedih Nashila hendak meninggalkan kampung ini. Keluarganya sudah menetap di kampung ini hampir 25 tahun. Sejak abangnya yang sulung baru belajar bertatih. Kini, kedua – dua abangnya sudahpun melanjutkan pelajaran di menara gading.

“Mak Su, mana Shi?” soal Qushairi yang baru tiba. Ditangannya ada sebuah bungkusan kecil.

“oh Que. Ada, Nas ada kat beranda tu tengah berbual dengan kawannya. Pergilah naik” pelawa Puan Suraya.

Langkah Qushairi mati disebalik tangga. Dilihatnya Johan sedang menyarungkan cincin dijari Nashila. Hati Qushairi tiba – tiba berasa hangat. Ditangguhnya dulu niat untuk berjumpa Nashila.

Masa untuk keluarga Nashila berangkat,tiba. Sebelum masuk kedalam kereta,mata Nasila meliar mencari insan yang akan dirinduinya.

“ kau cari aku ke?” tiba – tiba Qushairi muncul.

“tau takpe. Kau tak nak cakap apa- apa ke kat aku?” kata Nashila perlahan. Hatinya sebak. Hampir 17 tahun mereka membesar bersama,kini mereka bakal terpisah .

“aku tak mampu nak bercakap banyak Shi. Cuma, jaga diri, dan jangan lupakan aku. Ni ada tanda ingatan dari aku. Walaupun tak secantik cincin dijari manis kau” bisik Qushairi perlahan.

“ Shai, janganlah cakap macam tu. Ni untuk kau. Tanda kenangan dari aku.” Kata Nashila pula lalu menanggalkan rantai lehernya dan memberinya kepada Qushairi.

“Shi, ingat janji kau dulu tau..”

“ janji apa Shai?”

“janji Nashila. Janji yang akan aku tagih nanti.” Ujar Qushairi yakin. Dia pasti.

0 comments:

Post a Comment

Islamic Calendar

bloguez.com

ilham untuk semua

selamat datang dan selamat membaca. blog ni di wujudkan khas bagi memaparkan karya karya seperti cerpen dan puisi. bagi yang berminat untuk berkongsi ilham disini, bolehla menghubungi saya di alamat email elfhyunie@gmail.com .. *utk tjuan suka suki shja. utk share idea dan pendapat bg mmperbaiki skill penulisan. no royalty.. hehehe*kredit kepada penulis akan ditulis lengkap (ats permintaan dan keizinan)..

biar pena bicara

My photo
wpL.wpKL. ilham buat semua..

~listen to my heart~

Followers

..maietah bekurapak..

*neenooneenoo*

by tiney ahmad... Powered by Blogger.